Tinguj dhe zhurma / bisedë, 2007


Zhani Canco
Muzikën e dëgjojmë në momente dëshpërimi dhe gëzimi; lehtësohemi kur e këndojmë; e shijojmë kur ajo shoqëron ndonjë dialog filmi… Më befasuese është se personazhet tuaja kanë një muzikalitet brenda vetvetes; kujt ia blatoni këtë sukses?

 

Ardian-Christian Kyçyku: Po qe se çështjet e një arti nuk do të pasqyroheshin, - padyshim, të “përkthyera”, - edhe në artet e tjerë, do të ishte e kotë të flisnim. Gjatë këtyre afro njëzet vjetëve të fundit, veçanërisht në Ballkan, u krijua përshtypja dhe jo rrallë bindja se rënia e regjimeve çnjerëzore do të sillte zëvendësimin e zanateve me dhuntitë. Njerëzit që ishin detyruar të zgjidhnin një zeje apo një tjetër, ose që të robtoheshin në vende pune krejt të kundërta me dëshirat dhe ëndrrat e tyre, do të fitonin më në fund lirinë për të jetuar falë dhuntive. Shembjet ndodhën, por jo gjithnjë në kahun e pritur. Prandaj të lenë pa gojë filozofirat që çdo askush bën në kurriz të artit, përfshi muzikën. Shumica flasin jo se kanë ndonjë gjë për të thënë, por se duan të bëhen sa më të besueshëm gjer edhe për veten e tyre. Në botën shqiptare kaherë letërsia duket se ka pasur po aq, në mos edhe më shumë muzikë se vetë muzika, e vetëm kjo e vërtetë më jep njëfarë shtytjeje që t’ju përgjigjem. Në kushtet e sotme, muzika plotëson një mangësi, mbush një boshllëk, mjekon përkohësisht e shpesh rrejshëm ndonjë plagë a ankth, por nuk thelbëson. Kjo nuk është një muzikë që i fton shpirtrat në harmoni, por që i bën të varur, si puna e një droge. Gjithkush e ka të lehtë të bindet se jetojmë nën, ose mbi kohën e zhurmës. Muzika e kësaj kohe i shërben pikërisht zhurmës, ose është një zhurmë që rreket të duket muzikë. S’janë të paktë ata që e pandehin muzikë. Në fakt, përpjekja për të shkatërruar shpirtin dhe njeriun në përgjithësi mund të shihet edhe si një një ftesë nga Yjori. Ftesë që njeriu të rimësojë heshtjen e epërme. Sa i përket letërsisë, ajo e përfshin në vete muzikën e përjetshme, ngaqë jeton e zhvillohet në magmën e parme, ku tingulli, fjala dhe brendia e njeriut nuk qenë të ndara, e as njeriu nuk i përftonte dot të ndara.

 

Kam përshtypjen se ju personazhet i perceptoni si organizma tingujsh që formojnë melodinë e krejt veprës, duke i dhënë kësaj të fundit një veçanti të pazakontë.

 

Kjo nuk ndodh si pasojë e një plani, sepse s’mund të futësh muzikë aty ku sundojnë kakofonitë, ose gërvimat. Ngjarja ndodh në hapësirën ku secili shkrimtar zgjedh personazhet. Letërsia mbetet mëse e lirë, madje shpesh rrezikshmërisht e lirë për të shtuar në dëgjimin e brendshëm të lexuesve melodi të ndryshme. Këto mund të jenë vajtime, përqarje, trokama pastruese, ose mortnore, rrokullima absurde e qesharake, foshnjarake, ose edhe përbuzje të zhurmës mes ripërsëritjes së saj nga një kah tjetër. Po të përdornim një metaforë, muzika e letërsisë i ngjan atij fakirit të famshëm indian, që kish arritur në lartësi të atilla shpirtërore, saqë hante fekale dhe i zhdukte. Kish pastruar tashmë një përrua nga ata që sillnin përvit vdekjen e mijëra vetëve.

 

Si mund ta komentoni që poezia është muzikë, apo muzika është poezi, dhe të dyja kanë një forcë të madhe për të zbutur vetveten…

 

Në lashtësi, pak para se zanoret të ngjiznin gjuhët, muzika duket të ketë qënë një kujë, një përgjërim drejtuar Krijuesit. Ajo mishëronte vetminë që do të sillte fanitja e Gjuhës, por edhe një gëzim që kuja s’mund të mbetej pa një përgjigje. Nga lutjet e para, shpesh të papërkthyeshme as nga ata që i shprehnin, u kalua tek ritmi. Zbulimi i ritmit dhe ruajtja e tij pasuroi kujtesën, e formësoi, kurse poezia njësonte harmonishëm të gjitha: lutjen (pra, bashkëbisedimin me Krijuesin), kujtesën (mundësinë e bashkëbisedimit me veten) dhe poezinë (ftesën ndaj të tjerëve dhe shmangien, ose edhe mposhtjen e vetmisë). Ne nuk patëm fat të lindeshim atëhere. Poezia dhe muzika nuk e kanë humbur fuqinë për të zbutur gjer edhe kafshët, apo për të shqetësuar gjer në çmenduri qëniet e rreme, mirpo njeriu i sotëm ka frikë të jetë i butë. Zbutja e bën më të vdekshëm, mendon ai, më të dobët dhe më të varur. Ai beson se egërsia është liri dhe shkel edhe mbi kufoma, që të mos humbë atë farë lirie. Më ka magjepsur një ngjarje-simbol që tregohet nga murgjit e Malit të Shenjtë Athos. Grupin e parë të tyre e kërcënonte me vdekje një përbindësh, një kuçedër (aspida quhej). Përkryerja e tyre shpirtërore i ndalonte të vrisnin qënie të gjalla, mirpo ka një pikë nga ku egërsia nuk është më shprehí gjallimi, por mjet vdekjeprurës. Themeluesi i bashkësisë, Shën Athanasi, i jep atëhere secilit murg nga një vegël muzikore dhe i lutet të këndojë, aq sa mundet, ashtu si di. Aspida iu vërsulet, por nuk vendos cilin të hajë më parë. Tingujt e secilës vegël e joshin, ndonëse “muzikantët” nuk janë mjeshtra, mirpo janë bashkë, punojnë për të njëjtën melodi mbijetese, si të thuash. Janë bashkë, por secili i bie veglës së vet. Ai që nuk këndon si duhet, rrezikon të shqyhet. Për fat, sapo kuçedra përgatitej të shqyente ndonjërin, muzika e të tjerëve, e atyre që këndonin më bukur, ia merrte mendjen. Murgjit e rrethojnë dhe kuçedra nis të hedhë valle dhe zbavitet derisa ngordh. E kapit pikërisht pamundësia për të zgjedhur se cila vegël i pëlqen më shumë, domethënë mungesa e forcës për të kuptuar dhe pranuar një harmoni. Murgjit marrin gjuhën e Aspidës dhe, pas një rituali që ka mbetur i pandryshuar për një mijë e ca vjet, bëjnë një ujë shërimtar, nga i cili kam pasur fatin të pi…

Jo gjithmonë poezia është muzikë, pavarësisht se mund të përdorë rima, gërshetime tingujsh etj. Në parim, një poezi që i shërben territ ka muzikë të varfër, pa jehonë, të njëtrajtshme, por jo rrallë gllabëruese, si muzika e veprave të realizmit socialist, për shembull. Mjaftojnë disa vargje të Lasgush Poradecit dhe të gjitha dëgjohen më qartë. Kalimi nga rima në varg të bardhë ishte një dramë për njeriun, sado të mundohen hulumtuesit ta quajnë përshtatjeshndërrim të natyrshëmecje në një hap me kohën etj. Virgjëresha bëhet grua, dhe kjo është e natyrshme, por s’domethënë edhe se është gjëja më e mirë për Shpirtin. Njeriu ec në një hap edhe me vdekjen, por kjo disa i afron tek Zoti, disa i vllazëron me shtazët.

 

Në përfundim të një libri, a ndjeni që, gjatë procesit të krijimtarisë, në çaste paqeje, lufte dhe kontradiktash, iu keni përcjellë personazheve nga një tingull muzikor specific, sipas moshave dhe kohës kur jetojnë?

 

Pasi përfundoj një libër, kthehem, por pa ngut, në heshtjen time të përditshme. Në njëfarë mënyre, çdo mbarim libri është një mërgim i ri për mua, sepse ndahem, ose mbetem i çmeritur nga ato që sapo iu kanë ngjarë personazheve. Secili shkon në rrugë të vet me muzikën që ka bërë hak. Por është e padrejtë të mos shtoj se përfitimi im nga muzika e tyre është pakrahasimisht më i madh se sa i tyre.

 

Si mendoni se bëhet kalimi nga fjala në tingull në krijimet tuaja: në mënyrë evolutive, apo revolutive?

 

Jemi bashkëkohës me një cënim të paparë ndaj shqipes dhe ndaj gjuhës njerëzore në përgjithësi. “Lekëzimi” i fjalive; përqeshja e pakontrollueshme, si prej të demonizuarish ndaj metaforave që shprehen me shpirt fëmije; idiomania; shkatërrimi i fjalëve themelore përmes relativizimit të tyre, përmes mbushjes gjer në zvordhje me patriotizëm të gënjeshtërt, ose me pafuqi; dëbimi i fjalës nga gjithçka dhe furia e sëmurë për ta zëvendësuar me pamje, shenja, qyfyre, reklama etj përbëjnë një gur sprove për artistin e përkushtuar. Në këto kushte, synimi im mbetet ruajtja e barazpeshës mes arsyes që e mban vetëdijen zgjuar, ndjenjës që duhet të jetë një përkushtim i kulluar, i hapur dhe pa të fshehta ndaj lexuesit, dhe njohjes së asaj që quajmë jetë. Ky synim nuk është i rëndomtë, por besoj se vetëm kësisoj fjalët zenë vendet e duhura dhe nuk lenë asnjë skaj të zbrazët. Zbrazëtia njihet si më e dëmshme edhe se zhurma. Një pyetje e thjeshtë mund të na bindë: çfarë vjen diku pasi që atje ik zhurma, fjala, heshtja? Vallë, dyfishohet zbrazëtia, apo fanepset një tjetër lëndë, një tjetër (…) që ne nuk e njohim dhe para së cilës jemi krejt të papërgatitur? Mungesa e përgjigjes duhet t’u vlejë zemërngrirëve që ende bredhin pas ndonjë dëshmie se ka një Zot që na mbron nga rrethimi mes të cilit përpëlitet mendjengushtësia jonë.

 

Natyra është e mbushur me tinguj të krijuar nga Zoti. Njeriu krijoi tingullin mekanik dhe atë muzikor. A ekziston një lidhje ndërmjet këtyre tre tingujve dhe, në qoftë se po, si gjenden të shtrirë në krijimtarinë tuaj?

 

Nuk jam përpjekur ta zhbiroj punën time kaq thellë, por jam marrë gjatë me historinë e brendshme të zërit njerëzor, që, në fakt, është prani hyjnore. Në Athos pata fatin të gjej qelinë dhe kishën ku ka shërbyer i famshmi Gjon Kukuzeli, që nderohet si shenjt. Dëgjova i rrënqethur himnet dhe lutjet e tij. Murgjit kishin një shprehje shajnitëse për artin e Kukuzelit. Kur këndonin zogjtë në Athos, thoshin “këndon si Gjon Kukuzeli”. Ç’mund të shtohet?! Shpresoj që për këto gjëra të shkruaj më gjerësisht në të ardhmen. Udha e zërit të Kukuzelit djeg moshat, si të thuash. E rrëmben njeriun, e çon në skaj të vetes, e kalon përmes luginës së vdekjes, e ngjall së vdekuri, domethënë ia hap sytë e brendshëm aq sa të bindet se koha s’ka të shkuar, të tashme, të ardhme e madje as drejtim rrjedhjeje, dhe i ndërron kahun e të ecurit, e të ndjerit, e mënyrës si përfton vetveten. Në disa ese të shkruara e të botuara në rumanisht jam përqëndruar heraherës edhe në historinë e zërit shqiptar të Alpeve, të Eposit. Përkushtimi ndaj Zërit përsosi gjer edhe trupin e malësorit, mushkëritë, grykën, nofullat, dhëmbët, përzgjodhi ushqimet, pijet, orarin ditor e jetor. Sepse Zëri ruante harmoninë mes universit të dukshëm dhe atij të padukshëm. I pari orvatet përherë të mbyllet, t’i përulet shpërbërjes, kurse tjetri i dhurohet për të mos e lënë në shkatërrim. Zëri ishte dhe mbetet aq i vetëmjaftueshëm, saqë nuk ka nevojë veçse për një tel, për një lahutë, vaji në dukje monoton i së cilës, në të vërtetë frruan lëndën e gurtë dhe e zëvendëson me shpirt, ose i hap vrima dhe mbjell në të hyjnor, pakashumë ashtu siç ndodh kur minatorët mbushin shkëmbinjtë me llokume dinamiti. Rapsodët përbënin bashkësi të padepërtueshme jo që të ruanin ndonjë pasuri a famë tokësore, por që të çonin më tej tiparet e racës. I flijonin gjithçka zërit për të mbrojtur genin. Edhe në majat shqiptare koha është rruzull, jo fushë, as lumë. Prandaj tingëllon fëminore të besosh se gjuhën shqipe e mbajnë gjallë vetëm librat e fjalët. E mbajnë gjallë dhe ia zgjasin jetën në fshehtësi ata zëra mbikohorë, që nuk varrosen bashkë me bartësit e tyre e që s’duan t’ia dinë nga përdhosja e pjesës tjetër të dëgjimit.

 

Jeni duke shkruar dhe befas, jo shumë larg dhomës suaj, nga fqinjët, dëgjohet Simfonia e 9-të e Bethovenit. Ju shqetëson kjo, apo muzika përkatëse merr pjesë në atë që shkruani?

 

Lidhjet me muzikën janë çështje krejt vetjake të secilit autor. Muret e dukshëm e të padukshëm që ngrihen rreth meje kur shkruaj nuk përshkohen dot nga asnjë lloj muzike fqinjësh. E një mur vërtet prodhimtar është si ligji: para tij edhe Bethoveni, edhe sazexhiu i paemër janë të barabartë.

 

Në çfarë mase ndikojnë tek personazhet tuaja një tingull i zakonshëm dhe një tingull muzikor?

 

Në romanin tim ende të pabotuar “Demi i Zi”, tingujt e rëndomtë shndërrohen në simfoni për Poetin, të cilin kolegët dhe bashkëkohësit e paditin si të shterur, të vdekur, dalë muzike, si me thënë. Ngaqë numuri i letërnxirësve është shumëfishuar si për të turpëruar numurin e faqeve dhe të librave që botohen, e shkruara duket si punë zbavitjeje. Mirpo e shkruara e mirëfilltë është njësim i qënies me Krijuesin gjatë çasteve kur Krijuesi iu dhuron lexuesve një motërzim të realitetit. Është një akt mëshire që s’ka krijesë ta përballojë me mirënjohje. Prandaj padia se një poet i jashtëzakonshëm si ai i “Demit të Zi”, - mishërim i Lasgushit, - është shterur, nënkupton i fshirë nga Libri i Jetës. Dhimbja e tij dhe mëshira ndaj atyre që besojnë se në art duhet të jesh i pranishëm si në një qendër pune, nga x orë në ditë e në natë, e njësojnë me Krijuesin, ia hapin qënien ndaj thelbit të Jetës dhe e ndihmojnë të nxjerrë nga tingujt e rëndomtë Muzikën. Atë muzikë që e ka gjithë krijimi, por që shkretohet nga shpërfillja, zilitë, egërsia njerëzore. Poeti arrin të rishkruhet në Librin e Jetës dhe kjo është një tjetër pamje e shpëtimit të shpirtit. Në romanin “Home”, që m’u botua kohët e fundit, era e zakonshme e vjeshtës bën iiiij dhe personazheve u duket sikur hapësira kërkon dëshpërimisht bij. Bij që rrënohen udhëve të fshatit global, apo brenda kufijve. Bij që duhen zëvendësuar, ose rilindur nga vetvetja a nga prindër të tjerë… Në fakt, beteja mes tingullit të zakonshëm dhe atij të papërsëritshëm prek drejtpërdrejt një nga pikat më të ndjeshme të letërsisë. Lëvdatat ndaj ca librave ngulmojnë se protagonistët janë njerëz të zakonshëm, të ditëve tona etj, dhe shpenzojnë për këtë marrëzi shumë mjaltë të prishur. S’e kam kuptuar dot kurrë se pse e me çfarë bën hak njeriu i zakonshëm kaq përkushtim. Njeriu s’mund të jetë i zakonshëm, por vetëm pjesërisht i dukshëm, pjesërisht i kuptueshëm, në varësi të vëmendjes së të tjerëve ndaj tij. I zakonshëm mund të jetë, po, një personazh, e kjo falë aftësive të diskutueshme të autorit. I zakonshmi duhet të ikë nga letrat dhe t’i lerë këto, bojën e shkrimit dhe kohën e lexuesit për qënie shumë më joshëse.

 

Himni i parë në botë është ai i Hollandës, që daton nga viti 1572 me Wilhelmus Van Nassouwe (Nassau), ndërsa himni shqiptar është i vetmi që ngrihet mbi një simbol, atë të flamurit, shkruar nga Asdreni, me muzikë të rumunit Çiprian Porumbesku. Si e përjetoni kur e dëgjoni himnin shqiptar në Rumani dhe çfarë emocionesh ndjeni kur e dëgjoni në Shqipëri?

 

Jo vetëm Rumania dhe Shqipëria e kanë himnin nga muzika rumune, por edhe Izraeli. Është një trekëndësh i pazakontë dhe një lidhje e brendshme kulturore e fatnore që meriton shumë më tepër vëmendje, por edhe njohje të thellë të historisë, fesë, rolit të Fjalës. Sa më përket, nuk flas dot për ndjenja të kësaj natyre. Këto mund të gjenden në librat e mi, qartë dhe pa zhurma a llafe drithëruese, përlotëse, përtej çdo shumësi akademik, patetik etj, që ia nxijnë jetën njerëzisë me tallash nga gjuha e drunjtë.

 

John Naisbitt në vitin 1982 shkroi librin “Megatrends” dhe përdori për herë të parë termin globalizëm. Mes të tjerash, Naisbitt thotë se ekonomia botërore, në fund të fundit, do të bëhet një e vetme. A mendoni se do të vijë koha kur kjo të shtrihet në muzikë, prozë, poezi, skulpturë, balet, arkitekturë, apo ky lloj globalizimi ekonomik nuk do të ndikojë në fushën e artit dhe të kulturës?

 

Globalizimi tashmë vendos në masë të ndjeshme ecurinë e kumtit artistik, cakton kufijtë e famës, shitjeve, qarkullimin gjuhësor e mendor të atij kumti. Nuk para merr parasysh etjen e pakontrollueshme të njeriut për t’u mërzitur, për t’u zvjerdhur, për t’u ndërkryer nga përsëritja e gjërave. Pandehet se ari është metali më i çmuar dhe lihet mënjanë forca e së ashtuquajturës alkimi, ta zemë. Prandaj kumti i përhershëm artistik, ai që kapërcen kohëra e mendësi, do të mbijetojë si deri më tash, duke lidhur shpirtrat e të zgjedhurve mesveti dhe duke i ushqyer. Ata që s’duan të bëhen të zgjedhur, mbijetojnë me ushqimin përkatës. Sipas kokës, edhe kumti.

 

A do të ketë një kulturë amerikane, një evropiane, një kineze etj në fund të shekullit XXI? Nëse po, a do të ketë gërshetime ndërmjet këtyre kulturave?

 

Nuk më duket se të gjitha kulturat kanë të njëjtat gjatësi rrënjësh e të njëjtët thelbe jetëgjatësie. Jo gjithmonë përzjerjet janë fatlume. Për më tepër, jeta e njeriut rrallë i kapërcen të tetëdhjetat, sidomos kur është e dendur dhe plot vegime. Vetmia e një krijuesi duhet të përfshijë në vetvete të gjitha shtjellimet e mundshme të kulturave që sundojnë, ose që ende kanë zë më të fortë e gjuhë më ndërkombëtare në botë, dhe të sjellë diçka që të tjerët nuk e përfshijnë dot, ose që s’kanë arritur ta nxjerrin dot nga vetmitë e tyre. Ka kultura që ngrihen mbi flijime të tmerrshme dhe që, përmes flijimeve, kanë kaluar disa herë  e mbi vdekjet e mundshme. Kultura që e kanë parapaguar përjetësinë e tyre, si të thuash. Për një fjalë goje, por ku varej vetë shpirti, të dërguarit e Zotit janë prerë me sharrë, janë varur e rrjepur të gjallë, janë hedhur në shëllirë e janë bërë shkrumb në turrat e druve. Për një fjalë që s’ia jepte falas kujtdo, arkitekti Hiram, autori i Tempullit të mbretit Solomon, dha jetën, kurse Gjok Shqiptari pranoi të digjej në gropën me gëlqere, pa përmendur martirët e njohur e të panjohur të shqipes.

 

A keni menduar ndonjëherë që tingulli të ketë forcën hyjnore mbi fjalën e shkruar?

 

Shpirtërisht, fëmijët shihen si më të pastër se të rriturit. Kumtet hyjnore nuk na kanë ardhur përmes tingujve, por përmes Fjalës. Në fakt, rrjedha, ndërlidhjet dhe realitetet nëntekstore të tingujve që ngjizin fjalët mbeten të pakapshme për shumicën prej nesh. Këtë e dëshmoi më së miri dijetari Fabre d’Olivet kur përktheu në disa rrafshe njëheresh Fillesën e Biblës. Përfundimi ishte se që të mund të hysh në të fshehtat e Krijimit, duhet të zhvendosesh shpirtërisht, gjuhësisht e mendërisht në kohën dhe hapësirën e shkrim-krijimit të botës dhe jetës, në çastet kur Fryma, Lënda dhe Teksti ndodhnin njëheresh. Pikërisht hyrjen në çaste madhorë të shpirtit njerëzor lehtëson zëri i Kukuzelit, të cilin e përmenda më lart. Mirpo ai është një zë i çmëkatnuar nga Lutja e Zemrës, ose Oratio Mentis, që është përmendja e emrit të Shpëtimtarit dhe kërkesa e mëshirës derisa lutja shndërrohet në frymëmarrje. Besoj se Kukuzeli e ka pasur Lutjen e Zemrës dhe arrin të njësojë me muzikën e tij pikat kyçe të Kohës e të na i bëjë, në mos të prekshme, të ndjeshme.


Bret Easton Ellis shkruan se muzika është një stenografi për lexuesin, një mjet për të kuptuar personazhet. Duke u nisur nga kjo pikëpamje, më lindi vetvetiu pyetja: çfarë muzike mendoni se shtrihet në krijimtarinë tuaj
?

 

Një muzikë e sertë, e ndershme dhe gjithnjë e më vetjake.

 

Paqja, ky kompromis i dhimbshëm, a do të jetë në gjendje të dominojë mbi fanatizmin dhe frikën?

 

Deri tani njeriu ka dëshmuar se arrin të bëjë paqe vetëm pasi i ka harxhuar të gjitha fuqitë dhe mjetet që shfarosin paqen. Ai s’gjen paqe, sepse nuk i përket vetes. E megjithëse e di mirë sa ujk është për sivëllanë, këmbëngul t’i besojë vetes dhe ujkut, të presë mrekulli prej tyre, se sa prej Zotit. E sado e frikshme të tingëllojë, ne nuk dimë si është të bësh letërsi apo çdo art tjetër në kohë paqeje, pa ndihmën e frikës, pa kanosjen e vdekjes, pa ëndërrat për qetësi, heshtje, muzikë të pazakonshme…

 

Tiranë-Bukuresht, gusht 2007

Botuar disa herë në shtypin shqip