[Interdisciplinary
scientific research project]
The main objective
of the project ‘Specific features and similarities between the German-speaking
space and the Balkan one’ is the distinction of different cultural and civilization realities often deformed by different psychoses that have
dominated the European society. The relations
between the German world and the Balkan one are ancient, solid and prolific.
They require a better knowledge / understanding for both sides especially now,
when the issue of preserving or reconfiguring the European identity becomes
extremely delicate and insecure, perhaps also because the solutions are subject
to visions that, in reality, treat written culture as a museum object, not an
alive an essential on the long run one. ‘In the current era – that can also be
called the era of the multilateral war of the hormone against the neuron and
the body against the book – written
culture, primarily literature, seems to have lost the purpose and power to
choose and protect essences that deserve not to be forgotten, which teaches the
human being how not to get out of their own system of signs. Freedom of expression, based on human rights, extends
to the surface and loses its depth, ruining the quality of life, or at least by
keeping it within the limits of survival and biological well-being.’* The process of
becoming superficial (“superficialisation”), imposed by the search at all costs for material comfort to the detriment
of culture and, implicitly, of the quality of life, expands illiteracy / lack
of culture and illiteracy / lack of culture gradually imposes the uniformity of
the human species. From this point of view, this work is also an approach to
counteract the ignorance and spiritual illiteracy, especially in the conditions
in which the studies dedicated to this subject are either too “academic”, of
niche, or too simplistic, touristic, and do not help neither writers nor
teachers, cultural diplomas or readers with pretensions of authentic
intellectuals.
The
work aims to reveal the communions and specific elements of the German-speaking
and Balkan spaces under the prism of written culture. Interdisciplinary in its essence
and structure, the work uses verifiable scientific information and elements
from: literature, comparatism, imagology, intercultural communication, aesthetics,
sociology, mysticism, theology, anthropology, theatre, folklore,
cinematography, discussing perennial topics in European life (open to scientific
debate) based on fundamental works created in the two studied spaces, such as: modus vivendi and modus moriendi, popular creation / folk art, body-soul and
creature-Creator relationship, the role of exile and national minorities,
multiculturalism, literary styles, literature in the global era, mysticism, the
complex East-West relationship, the impact of the studied phenomena on
mentality and life, cultural and civilization exchanges, etc.
II.
Prof.univ.dr. Ardian Kycyku
I. Cursuri universitare și post-universitare în domeniile Literatură, Teatru-Film, Imagologie, Comunicare
Imagologie și branding în
literatură
Cursul vizează fundamentarea de către studenți / masteranzi a conceptului
de brand(ing) în domeniile literatură
/ editare carte, reviste literare şi aplicarea lor in vederea creării,
impunerii şi menţinerii cât mai eficiente a unui brand cultural. Se
intenţionează cunoaşterea şi însuşirea tehnicilor de creare, pe diferite tipuri
de mass-media, a unei reţele de mesaje ce compun treptat un brand care
contribuie la cunoaşterea şi îmbunătăţirea imaginii unei tradiţii şi/sau
reuşite în literatură și în editare carte, reviste literare, precum și a unor
instituții din domeniile respective, crescând implicit calitatea și
competitivitatea în domeniu. Cursul se va baza pe prezentarea unor experiențe esențiale
din spaţiile culturale european, românesc şi american.
Literaturile din Sud-Estul
Europei – esențe și perspective în context local și global
E imperios ca studenții
/ masteranzii să cunoască temeinic și corect spațiul în care se nasc și se
formează, cultura lui scrisă și mai ales literatura creată aici. Cursul este un
amplu demers intelectual. Literaturile scrise în spațiul sud-est european
(deseori numit peiorativ balcanic),
sunt extrem de bogate – greu de cercetat, de sistematizat şi de descifrat exhaustiv
într-un singur sau mai multe studii – și necesită o cercetare științțifică
axată pe spiritul inter-disciplinarităţii, apelând simultan la mai multe
domenii ştiinţifice, exacte sau „inexacte”. Demersul științific sus menționat
nu poate constitui un sistem şi nici nu intenţionează decât să atragă atenţia
asupra unor aspecte importante ale culturii scrise şi ale civilizaţiei create
şi existente în spaţiul sud-est european şi, eventual, să limpezească anumite
chestiuni artificial depreciate sau neglijate ale culturii şi civilizaţiei
respective. Din această cauză, pe marginea
datelor şi mai ales a concluziilor prezentate, se poate discuta şi se poate
medita în continuare.
Cursul vizează fundamentarea de către
studenți / masteranzi a conceptului de literaturi
sud-est europene, cunoscând specificul fiecărei literaturi din zona
respectivă, şi fructificarea lui in vederea realizării unor lucrări științifice
de anvergură, originale și nepărtinitoare, dincolo de tendințele trecătoare ale
momentului. Se intenţionează cunoaşterea profundă și reală a evoluției
literaturilor scrise în spațiul sud-est european şi însuşirea mijloacelor
științifice indispensabile creării unor lucrări menite să restabilească
adevărul privind importanța și rolul acestor literaturi în cultura mondială.
Literatura în perioada
globalizării
Cursul intenționează să transmită o imagine cât mai cuprinzătoare, explicată și în
mod comparativ, a stării lumii, a cărții și a scriitorului astăzi, privită din
perspectiva culturii devotate care nu acceptă să se altereze. Literatura nu
este punctul de sosire al cursului, ci principalul punct de pornire pentru a
cerceta și îmbunătăți calitatea vieții în această frântură de timp care se
prezintă ca fiind definitivă și de neuitat. O calitate care depinde întru totul
de credința în Creator și de ocrotirea limbii scrise și vorbite.
Cursul:
- vorbește amănunțit, convingător
și onest despre cărți care continuă să
facă epocă, deși sunt intenționat ținute la umbră pentru a justifica
evoluția cărților cotidiene și la modă debusolând astfel cursul firesc al
literaturii care nu produce
capodopere și cărți fundamentale în concordanță cu calendarele istorice sau
biologice;
- readuce în centrul atenției
academice rolul negativ pe care îl pot avea editing-ul, traducerile și presa,
dacă se supun directivelor prezentului și nu urmează adevărul potrivit căruia doar stilul – într-un sens mai larg – și
estetica independentă sunt singurele elemente care opresc literatura să iasă
din propriul sistem de semne, respectiv din misiunea ei;
- descifrează rolul unor noi criterii care dăunează mersului
firesc al literaturilor cunoscute și acceptate ca fiind naționale (inclusiv când valorile lor sunt universale) și tind să
strice criterii științifice care-și dovedesc de decenii exactitate, cunoaștere
profundă a fenomenului literar, obiectivitate, morală indiscutabilă, idealism,
și se aplică în numele armoniei între știință și artă;
- descrie și explică modalitățile
prin care unele cărți / unii autori sunt pedepsite
/ pedepsiți din rațiuni extraliterare, iar alte cărți și / sau autori
(recunoscuți ca oficiali, sau eutori) sunt supraapreciați tot pe baza
unor rațiuni asemănătoare, deseori aceleași;
- transmite informațiile,
judecățiile de valoare și concluziile argumentate, dar și pe cele potențiale,
cu un stil care nu extinde domnia
convingerilor, a diferitelor mișcări și schimbări sociale sau de orice altă
natură care ating echilibrul literaturii și a societății.
Locul şi rolul exilului în
evoluţia literaturilor sud-est europene
Cursul intenționează să le transmită studenților / masteranzilor o imagine cât mai
clară și profundă a fenomenului exilului și a rolului acestuia în evoluția
literaturii. Ieșire forțată sau asumată dintr-o identitate și formă de viață,
regăsire parțială sau totală într-un alt spațiu vital și sub alte mentalități,
imbold de opere și capodopere, exilul reprezintă astăzi, mai mult ca niciodată,
o provocare esențială pentru literatură.
Cursul tratează cu argumente și
nepărtinire problema multiculturalismului, a migrației masive a ultimului
deceniu și a libertății de exprimare literară într-o lume care se declară
liberă și deschisă spre competitivitate corectă.
În ceea ce privește literaturile
Sud-Estului Europei, datorită și îndelungatei izolări impuse de ideologii,
exilul a avut și are un rol extrem de important. Înțelegerea acestui rol, îi
ajută pe studenți / masteranzi să cunoască mai bine țara în care trăiesc, complexitatea
relației dintre cei rămași și cei exilați, precum și valorile perene ale
literaturilor din zona noastră.
Strategii și tehnici de
creare a brand-urilor în domeniul teatru / film
Cursul vizează fundamentarea de către studenți / masteranzi a conceptului
de brand(ing) în domeniile teatru și
film şi aplicarea lor in vederea creării, impunerii şi menţinerii cât mai
eficiente a unui brand cultural. Se intenţionează cunoaşterea şi însuşirea
tehnicilor de creare pe diferite tipuri de media, a unei reţele de mesaje ce
compun treptat un brand care contribuie la cunoaşterea şi îmbunătăţirea imaginii
unei tradiţii şi/sau reuşite teatrale, cinematografice, și a unor instituții
din domeniile respective, crescând implicit competitivitatea în domeniu. Cursul
se va baza pe prezentarea unor experiente din spaţiile culturale european,
românesc şi american.
Istoria Teatrului
Universal și a Artei Spectacolului – I, II, III
Cursul are ca scop pregătirea studenţilor / masteranzilor pentru a putea
cerceta şi în mod individual fenomenul teatral, literatura dramatică, arta
spectacolului, şi înrădăcinarea unor cunoştinţe solide, cel puţin la nivel
teoretic, a tot ceea ce înseamnă teatru, instituţii de teatru, texte de
referință, modalități de a realiza un spectacol cu impact major. Disciplina se
ocupă de valoarea artistică a operelor dramatice, punând accentul în primul
rând pe textul original, subliniind faptul că de valoarea artistică a textului
depinde în foarte mare măsură eficacitatea unor opere (inclusiv spectacole) de
a educa, maturiza, și a îmbunătăți calitatea vieții publicului. Cursul
înlesnește stabilirea de către student / masterand a legăturilor dintre
fenomenele artistice şi cele sociale, ţinând seama de ideile, interesele şi
sentimentele consumatorilor de teatru şi spectacol de toate nivelurile,
gusturile şi categoriile sociale. Prin structura materialului didactic, se
intenționează dezvoltarea și la studenţi / masteranzi a capacității de a-şi
organiza corect cunoştinţele pe linia unor idei generale, susținute științific
şi a stabilirii unor criterii clare în aprecierea operelor noi cu care ar lua
contact.
II. Discipline
care se regăsesc sau pot fi integrate în programe de licență / master: