Në fakt / Incógnito


75.

Për fat të mirë, falë dyndjes së ndryshimeve dhe jermit në të cilin qenë zgjeruar, hapësira e humbur m'u vegua gati më e plotë e më dhemshurisht e gjallë nga ç'pat qënë dikur, në fëmininë dhe rininë e parë, bashkë me zërat dhe aromën e njerëzve të dashur, të pandryshueshëm (disa ngaqë kishin vdekur në kohën e duhur) me ankthet e makthet plot vezullime dëborërash, madje edhe me fishkëllimat e gjakut të paprishur në vena. Vetëm vajzat që pata synuar dikur nuk ishin të gjitha njëlloj.

Ata vazhdonin të më tregonin mrekullitë e reja, - caknaltat, dyqanet, mall-et, aeroportet, ngrehinat qeveritare, spitalet, çezmat prej guri e mermeri, pistat për ski, shtatoret e heronjve e të martirëve, të shtetarëve të huaj që na ishin gjendur në çaste te vështira, - me gjestet dhe gazmendin e zaharosur të udhëheqësve të dikurshëm, dhe nuk pushonin së shari pushtetarët. Nuk qe koha të thellohesha në mllefin stërgjyshor për të sharë atë që të bën sadopak mirë, ose sa më pak keq. As në atë zjarrmi të errët gëzimi që shkaktohej nga inati ndaj pafuqisë për t’i ruajtur gjërat si dikur. Pak prej tyre e kuptonin se, me ato shembje e rindërtime, patën shfarosur atë që dikur quhej atdhe, mëmëdhe, vendlindje etj dhe njëherazi na i kishin vrarë për së gjalli prindërit, dhe për së vdekuri gjyshërit e më tej ne të munguarve. As në fjalimet me vete prej rojeje, apo në numërimet që bëheshin lutje dhe anasjelltas, nuk e kisha dëgjuar aq shpesh fjalën hap. Në një hap me Evropën, në një hap me kohën, në një hap me zhvillimet më të reja... Ishte vetëm një hap, asnjëherë dy, ose tre hapa. Njëkohësisht, të mëdyshur, - se edhe kishin prishur, edhe nuk kishin rindërtuar të vetëm, - si shumica e njerëzve që s’kanë ndenjur kurrë roje dhe që s’kanë pasur kurrë pushtet të mirëfilltë, ata flisnin e shanin pa pushim, me shkrim e me gojë. Pavetëdijshëm, gati si fëmijët që, kur luajnë luftrash, gjakosen e mbushen me gunga vetëm për të fituar, edhe ata luftonin të kishin sa më shumë pushtet, pa e ditur se pikërisht asisoj pushteti i kishte dhe do t’i kishte – dhe kjo dëshmonte se nuk kishin në vete aq dashuri e empati, sa të dinin ta çmonin lirinë e kulluar. Apo nuk mund të ishin të lirë veçse duke sharë pushtetin?!
Po ku ka më mirë se kjo vetmi prej rojesh, u thosha me vete, pa pushtet mbi askënd, as mbi të mirë, as mbi të liq, as mbi të shartuar... Mos më shikoni me ata sy, se unë s’mund t’ju prij, se jam roje. Unë, e shumta mund t’ju ruaj, në heshtje, se s’kam pushtet.
Nuk i ndërprisnin sharjet, derisa të bindesha se, të paktën ai që shante, kishte hak një jetë shumë më të këndshme. I vështroja fshehurazi, si nga frëngjia e një bunkeri, dhe më vinte të qaja. Këta ishin ata, apo ata ishin këta?! Kaluan pak vite derisa u binda se, në fakt, tani askush s'ishte më njëlloj, madje as xhaxhi apo teta. Gjërat qenë thjeshtuar: ata dhe këta ishin gjallë. Shumica e shihnin plakjen si shkatërrim të botës, dhe shkatërrimin e botës si plakje, por plakje pa trandje e lartime idesh, pa shijen e flijimit të shkallëzuar. Ishte vetëm lëshimi i mishrave rreth kockave që mykeshin, hepimi i tyre drejt nëntokës, ose poçeve ku do t’u prehej hiri. Qenë mësuar me të gjitha dhe mbase nuk vrisnin veten nga kurreshtja se mos ndoshta kish mbetur ndonjë gjëmë, si punë thashethemi, e pamësuar. M’i besonin hallet sikur të isha i vetmi që mund t’ua zgjidhja, - e kur s’ua zgjidhja në vend, dëshmoja se unë ua shkaktoja; dhe m’i rrëfenin arritjet sikur donin të më vrisnin me to.

· Fragment nga Incógnito [Copëza nga jeta e rojeve dhe anasjelltas] R o m a n, botoi Naimi, Tiranë 2016