An-on-ima: "Dëgjim tjetër" (14)


Gati çdo dy muaj përshkoja Rrugën e Elbasanit për të ndrequr radion Sonra, - që na e pat dërguar stërgjyshi nga Amerika, - sa herë i digjej syçka e gjelbër, ose ndonjë llampë. Nuk di ç’pamje kisha tek çapitesha me atë radio në krahë, ndonjëherë edhe në sup. Por nuk bezdisesha. Ajo kuti ishte aq e shtrenjtë për mua, aq e gjallë, saqë jo rrallë, gjatë orëve, ose ditëve të errëta, plot makthe, më dukej sikur do të vinin të ma arrestonin. Ose do të më arrestonin mua, ngaqë më kishin gjetur radio, ashtu siç prangosnin ata të cilëve thuhej se u gjenin armë, trakte, libra të ndaluar.
Shumica e të njohurve dhe të panjohurve mundoheshin të shihnin sa më tepër botë me sy, përmes televizorit, kinemasë, revistave etj. Ndërsa unë shihja botë me veshë. Dhe shihja jo falë gjuhëve apo fjalëve të huaja që njihja, por falë krejt pjesës tjetër të tingujve dhe heshtjeve mes tyre, pjesës së panjohur, të cilën nuk e kontrollonte dot askush veç Zotit. E gdhija, ose flija me radion hapur – dhe shijoja një liri që buronte e mbështetej nga e padijë. Nuk di nëse kam gjetur qysh atëhere ndonjë mjet tjetër më të fuqishëm për të ruajtur e përsosur shqipen.

Nuk kish rëndësi çfarë thoshin ata në cepa e qendra të globit, gjer edhe kur ngrinin në qiell utopi, mallra, marrëzira gjakpirëse e trushpëlarëse, kur shanin, shpifnin a mallkonin; rëndësi kish vetëm çfarë shihja unë me dëgjimin që po merrte trajtat e një kyçi (mbase lidhej edhe me mbiemrin), e një çkoduesi. Po sikur të nisja më vonë ndonjë zanát të ri, lexues në gjuhët e panjohura, ta zemë, por jo nga ato që mund të mësohen apo të vdekurat?! Ishte njëfarë shtënieje falli, si puna e atyre që lexonin filxhanët e kafesë. Nga ana tjetër, ky lloj dëgjimi nuk mund të verifikohej, nuk mund të sillej si dëshmi në ndonjë hetuesi, përgjim, apo gjyq. Si mund të ma përgjonin dëgjimin, për më tepër kur unë mund t’ua dëgjoja përgjimet?! Tingull pas tingulli e heshtje pas heshtjeje, pa dashur, madje shpesh duke u rropatur ta mbaja nën zgjedhë, më vonë nisa ta përdorja atë dëgjim edhe ndaj njerëzve. Nuk e dija me çfarë helmi duhej shlyer një liri a dhunti e tillë. E mbase për të më pakësuar helmin, për të më zgjatur jetën, ose thjesht për të më lënë gjallë edhe pak, njerëzit u rralluan rreth meje, u shumuan brenda meje – dhe tani e di me saktësi numurin e tyre. Tani që jam rregjur me këtë lloj helmi, ose kam vdekur pa e marrë vesh.
Këto as që i përfytyroja kur çapitesha me radion në krahë përgjatë Rrugës së Elbasanit. Mund ta përdorja edhe pa dritën e asaj syçkës së gjelbër, por në terr dëgjimi nuk qe i plotë. Veç zërave, drita e saj u jepte një vëllim, por edhe një kuptim më të thellë sendeve të dhomës sime, veçanërisht librave. Për të dëgjuar si duhet një zë të papërkthyeshëm, mendoja, nevojitet medoemos edhe pak dritë. Këtu nuk është si në shtratin e dashurisë, ku errësira mjafton për të gjitha.
Kuptohet që ndodhte të dëgjoja edhe zërin e stërgjyshit që pat dhënë shpirt në Amerikë dhe që na e kish dërguar atë radio, zërat e disa të afërmve që nuk i pata njohur, të disa të dashurave të huaja që do t’i kisha më vonë, që do të doja t’i kisha, ose që do të kisha dashur t’i kem pasur. Hulumtimet dhe trillet poetikë, sajesat nga malli e halli, vazhdimisht kërcënonin të m’i dëbonin trutë e të mos i pranonin më mbrapsht, por më mbante bindja se s’mund të ketë kurrë shkencë madhore, vegimtare, pa poezi të dalë binarësh, njëfarësoj çnjerëzore.